Klep dicht is gezonder

• Door: Elmar Veerman (Noorderlicht)
wc bril

Sluit de wc voor het doorspoelen, nieuwe kleinste kikker, enorme fraudezaak, honderd miljard planeten, 84-bits kwantumcomputer

wc bril

Wie doet er nu het deksel op de wc voor het doorspoelen? Heel weinig mensen, schat ik in. En dat is jammer, want een gesloten klep kan voorkomen dat de gevaarlijke bacterie Clostridium difficile de lucht in wordt geslingerd.

Er is, slechts luttele maanden na de vorige, weer een nieuwe houder van de titel ‘kleinste kikker’. Hij heet Paedophryne amauensis. Het schril kwakende amfibietje werd ontdekt tussen het gebladerte in Papoea Nieuw-Guinea. Lichaamslengte: zeven tot acht millimeter. Het wordt nu het kleinste gewervelde dier genoemd, maar dat is onzin. Deze vis is net zo lang, maar zijn lichaamsomvang is beduidend kleiner. Dus laten we het kikkertje het voordeel van de twijfel gunnen en het de kortste gewervelde noemen. Bekijk dat beestje!

Opnieuw wordt de wetenschap opgeschrikt door een enorme fraudezaak, en weer is het iemand die flink carrière heeft kunnen maken voor hij door de mand viel. Deepak Das, directeur van het Cardiovascular Research Center aan de universiteit van Connecticut (VS), heeft op grote schaal onderzoeksgegevens vervalst. Onder meer over de effecten van resveratrol, een stof die onder meer in rode wijn voorkomt. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de universiteit, dat een rapport van 60 duizend pagina’s opleverde. Lees erover in de New York Times, of voor meer details, op Retraction Watch. Overigens wil dat niet zeggen rode wijn minder gezond is dan gedacht, want er zijn veel meer wetenschappelijke resultaten over, die niet ter discussie staan.

Planetennieuws is er deze week volop, want er is weer een belangrijk sterrenkundecongres gaande. Uit waarnemingen van de Kepler ruimtetelescoop is af te leiden dat er alleen al in onze Melkweg miljoenen planeten moeten zijn die om dubbelsterren draaien, en ook dat daar zo'n honderd miljard planeten zijn, waarvan tien miljard bewoonbaar. De vondst van drie kleine exoplaneten lijkt te betekenen dat de aarde toch niet zo speciaal is.

Het is nog steeds veel te vroeg om je gewone computer in te ruilen, maar ontwikkelaars van kwantumcomputers zetten wel steeds nieuwe stappen voorwaarts. Het bedrijf D-wave, vorig jaar in het nieuws als eerste commerciële aanbieder van een kwantumcomputer, heeft nu een exemplaar met 84 qubits, 84 nullen en/of enen dus. Een niet zo heel verhelderend filmpje vergezelt dit nieuws.

Eschers beroemde waterval in het echt bouwen, kan dat? Op het onderstaande filmpje wel. Misschien had je het al een keer gezien, want nieuw is het niet. Maar snap je ook hoe het is gemaakt ?