Muis met mensenlever

Dit is een muizenlever. Een gewone, geen vermenselijkte.
???link.zoom???
Dit is een muizenlever. Een gewone, geen vermenselijkte.

Nuttig voor onderzoek maar ook een beetje luguber: de muis met een lever die uit menselijke cellen bestaat.

Chimpansees en mensen zijn de enige diersoorten die besmet kunnen worden met de infectieziekten hepatitis B en C. Daar ben je mooi klaar mee, als onderzoeker. Proeven met mensen kun je uiteraard wel vergeten, en ook mensapen expres besmetten met zo’n ernstige ziekte mag bijna nergens meer. Hoe moet je dan geneesmiddelen testen? Een team onder leiding van Inder Verma (Salk instituut voor biologisch onderzoek in La Jolla, Californië) heeft een oplossing. De groep is erin geslaagd muizen zo te verbouwen dat hun lever voor ruim 95 procent uit menselijke cellen bestaat. Die beestjes kunnen hepatitis B en C oplopen en hun levers reageren net zo op medicijnen als echte mensenlevers.

Ze zijn ‘gemaakt’ door muizen zonder afweersysteem genetisch zo te versleutelen dat hun eigen levercellen langzaam afsterven. Breng je op tijd menselijke levercellen in het orgaan, dan gaan die groeien en nemen ze langzaam de plaats in van de muizencellen. Uiteindelijk heb je dan muizen met mensenlevers. Hopelijk gaat dat het onderzoek flink vooruithelpen. De onderzoekers verwachten er zelf in ieder geval veel van, schrijven ze in The Journal of Clinical Investigation. Naast hepatitis voor de bestudering van menselijke malaria, want ook die ziekteverwekker lust geen muizen.

Elmar Veerman