Losbandig als een cheetah

Aan hun uiterlijk kun je het niet zien, maar de kans is groot dat deze kittens verschillende vaders hebben.
???link.zoom???

Voor dames van het jachtluipaard oftewel de cheetah lijkt losbandigheid de norm. Ze doen veel moeite om meerdere vaders voor hun kinderen te regelen.

In het Engels is de overeenkomst tussen cheetah (jachtluipaard) en cheater (bedrieger) natuurlijk te mooi om te laten liggen, dus het onderzoek van de Zoological Society of London naar de promiscuïteit van deze dieren kan op veel belangstelling rekenen. Dada Gottelli en collega’s peuren al jaren DNA uit de poep van cheetahs in het Serengeti Nationaal Park in Tanzania. Uit 171 drollen probeerden ze te achterhalen wie de vaders waren van 47 jongen. Absolute zekerheid gaf dat vaak niet, maar het was wel duidelijk dat bij veel nesten meer dan één vader in het spel was, schrijven de onderzoekers in Proceedings of the Royal Society B. Minstens bij 43 procent, maar vermoedelijk nog meer, want veel kittens stierven voordat de poepverzamelaars DNA van ze hadden kunnen krijgen. Cheetahs hebben een bijzondere levensstijl voor een katachtige. Vrouwtjes hebben een groot territorium, terwijl mannetjes meestal in groepjes een klein gebied bewonen. Vaak trekken broers samen op. Het is duidelijk dat de leden van zo’n coalitie soms een wijfje delen, maar de onderzoekers denken dat dit niet de enige verklaring is voor de nesten van gemixte afkomst. Waarschijnlijk gaan de vrouwtjes tijdens de paar dagen dat ze vruchtbaar zijn actief op zoek naar meerdere partners op verschillende plekken in hun territorium. Hoe meer vaders, hoe meer variatie in nageslacht, en dus een grotere kans dat er eentje tussenzit met winnaarsgenen. Elmar Veerman